مقایسه تحلیلی ساختار اندیشه در اشعار مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده لیلا جلالی
  • استاد راهنما مرتضی هاشمی محمود براتی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

پیوند شعر با رویدادهای اجتماعی آشکار و تنگاتنگ است. این پیوند تنگاتنگ شعر و حوادث جامعه را می توان در بررسی اشعار آشکارا مشاهده کرد. یک نمونه از این حوادث، حادث? کودتای 28 مرداد 32 است که اثر ژرفی بر ساختار اندیشه شاعران بر جای نهاد. کودتایی که برباد دهنده آرزوهای ملی ایرانیان و بویژه روشنفکران بود. در اشعار اکثر شاعران معاصر می توان این تأثیر را ملاحظه کرد، در این دوره اشعاری سروده شد که سرشار از اندوه و یاس، احساس شکست و پوچی است. مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو از جمله شاعرانی هستند که شدیداً تحت تأثیر حزب توده، خیانت سران آن حزب و کودتای 28 مرداد قرار گرفتند. در این راستا به منظور آشنایی با اندیشه ها و دغدغه های این دو شاعر معاصر، به بررسی ساختار اندیشه در اشعارشان پرداخته ایم. آنچه در این بررسی بسیار مورد نظر قرار گرفت، دیدگاه و طرز فکر این دو شاعر درباره انسان، وطن، جهان وطنی، امید و ناامیدی و... بود که مضامین اصلی اشعارشان را تشکیل داده است. در این پژوهش سعی شده است با بررسی و تحلیل اشعار اخوان و شاملو به دیدگاه و طرز فکرشان تا آنجا که می توان، دست یافت. هدف از این پژوهش، شناخت بیشتر دیدگاه ها و اندیشه های اخوان و شاملوست. آنچه که حاصل آمد اینکه اخوان برای فرار از تلخی شکست و یأس، مذهب خودساخته «مزدشت» را بوجود آورد و شاملو به مسیح و مسیحیت و قرار دادن وی به عنوان انسان کامل روی آورد که یک دلیل آن وجود همسرش«آیدا» است که مسیحی است. اخوان توجه شدید به مقوله وطن نشان داده است و شاملو جدای از آنکه زندگی در جایی غیر از وطن را زندگی نمی داند، اندیشه جهان وطنی خود را یکی از مضامین عمده در شعرش قرار داده است. امید است که نتایج بدست آمده از این پژوهش، گامی در جهت شناخت بهتر و بیشتر این دو شاعر بزرگ معاصر باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مؤلّفه‌های پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث

مطالعات پسااستعماری یکی از حوزه­های مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعه­ای از رهیافت­های نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری می­پردازد. ادوارد سعید، بنیان­گذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرق­شناسی­اش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ «دیگری» مطرح کرده­اند. وی بر این باور بود که ...

متن کامل

شهر بی‌نشان در اندیشه عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث

شهر آرمانی نمایانگر حقیقتی است دست‌نیافتنی که از گذشته‌های دور همواره در اندیشه‌ انسان وجود داشته و پناهگاه او برای گذر از ناملایمات روزگار و تلخی‌های هستی بوده است. این نامرادی‌ها سبب شده که شاعران معاصر بکوشند در آثار خود دنیایی آرمانی و شایسته‌ زیستن انسان بیافرینند. در این آرمانشهرها کمال مطلوب، دستیابی به نظام و سامانی عقلانی و انسانی است که شر و فساد و سایر خوی‌های تباه‌کننده بدان راه ندا...

متن کامل

بررسی سیر افکار اجتماعی در اشعار نیما یوشیج ، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو

شاعر یا نویسنده مولود و محصول اجتماع است و به عنوان فردی که در درون گروههای اجتماعی رشد می کند، زبان را نه به عنوان هدف بلکه به عنوان وسیله به خدمت می گیرد و با استفاده از همه ی امکانات آن، ساختار ذهنی خویش را در قالب یک اثر به جامعه ی خود عرضه می دارد و دردهای اجتماعی، رنج های مردم، سرخوشی ها و ناخوشی ها، مهر و خنده، شکست و پیروزی، سیاست و مدنیت، تاریخ و فرهنگ، جامعه و خانواده و شخصیت را در آی...

15 صفحه اول

شهر بی‌نشان در اندیشه عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث

شهر آرمانی نمایانگر حقیقتی است دست‌نیافتنی که از گذشته‌های دور همواره در اندیشه‌ انسان وجود داشته و پناهگاه او برای گذر از ناملایمات روزگار و تلخی‌های هستی بوده است. این نامرادی‌ها سبب شده که شاعران معاصر بکوشند در آثار خود دنیایی آرمانی و شایسته‌ زیستن انسان بیافرینند. در این آرمانشهرها کمال مطلوب، دستیابی به نظام و سامانی عقلانی و انسانی است که شر و فساد و سایر خوی‌های تباه‌کننده بدان راه ندا...

متن کامل

بررسی نقش همخوان‌ها در آفرینش فضای حزن و گریه(مقایسه اشعار اخوان ثالث با شاملو)

در اشعار کلاسیک فارسی، بیش از همه، وزن‌های عروضی بودند که سبب تهییج عواطف شده و احساسات خواننده را برمی‌انگیختند و او را در فضای مورد نظر قرار می‌دادند و بدین گونه، تصویر و خیال را برجسته می‌کردند. ولی در شعر معاصر به‌ویژه شعر نیمایی، با دخل و تصرف در وزن‌های عروضی، از طریق موسیقی درونیِ حاصل از ترکیب، تکرار و نحوه پراکندگی آواهاست که القای احساسات و فضا، صورت می‌گیرد؛ زیرا هر آوا با طنین خاص خو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023